Goji marjad

Goji marjad kaitsevad silmi

Goji marjades ([Gou Qi Zi], Lycium barbarum fructus, aka Chinese wolfberry) sisalduvad fütokemikaalid võivad kaitsta silma kudesid oksüdatiivse kahjustuse eest, näitasid Ameerikas in vivo 2 tüübi diabeediga hiirtel läbiviidud uuringud.

Selgus, et goji marjade ekstrakt võib kaitsta reetina pigmentepiteeli rakke hüperglükeemiast põhjustatud oksüdatiivse stressi eest. Teadlased olid varem näidanud, et goji marjad sisaldavad rohkelt zeaxanthin´i, luteiini, polüsahhaariide ja polüfenoole, millel kõigil on in vitro avaldunud antioksüdatiivne aktiivsus. Molekulaarsel tasandil selgus, et ekstrakt aktiveerib AMPK´ d (ainevahetuse võtmeensüüm, mis osaleb glükoosi omastamises ja raku energia homeostaasis) ning vähendab oksüdatiivse stressi kahjustavat toimet endoplasmaatilisele retiikulumile, mis vastasel korral viiks raku surmani. Oksüdatiivne stress on diabeetilise retinopaatia juhtivaks põhjuseks. Diabeetiline retinopaatia on 2 tüübi diabeedi sageliesinev tüsistus ja põhiline pimedaksjäämise põhjus. Seega võib teadlaste arvates goji marjade toidulisandina tarvitamine aidata kaitsta silmanägemist.

Antioxidative activity of polysaccharide fractions isolated from Lycium barbarum Linnaeus. Int J Biol Macromol. 2009 Aug 1;45(2):146-51. www.humec.k-state.edu/news/2010/04/09/lin-links-wolfberries-to-vision-improvement/

Goji-marjades on 50 korda rohkem C-vitamiini kui apelsinides

Kodukirja mainumbris on ette võetud nn 21. sajandi imemarjad, millel usutakse olevat tervistavaid omadusi. Goji-mari on tõeline vitamiinipomm, mis kasvab igihaljastel põõsastel Aasias.

Goji-marjad sisaldavad 20 korda rohkem aminohappeid kui jõhvikad ning 50 korda rohkem C-vitamiini kui apelsinid (2500mg/100g versus 50mg/100g). Samuti on imemarjas rohkelt antioksüdante ja karotinoide.

Goji-marju korjatakse tavaliselt juba kuivanult ja on oluline, et nad kuivaksid päikese käes. Poodides on saada ka kiirkuivatatud marju, mille toiteväärtus on madalam ja millele võib olla lisatud säilitusaineid. Enamasti on need marjad ka odavamad.

Goji-marju võib lisada pudrule, müslile, jogurtile, suppidele ning süüa nagu rosinaid või lisada teele. Goji-marja ORAC (hapniku radikaali absorbeerimise võime) on 25 300.

25.04.2013
Toimetas Naine24